Několik zásad pro dlouhou životnost Vašeho motoru nejen po chiptuningu

 chiptuning-osobni

Pravidelný servis a výměna provozních náplní

Dodržujte pravidelnou údržbu podle servisních intervalů servisní příručky výrobce vozidla pro Váš typ vozu.

Zpravidla po ujetí 10 000 km nebo jednou za rok.

V případě verze RACE – MAX Power 5000 km nebo po každém závodě.

Pravidelně kontrolujte stav hladiny oleje.

Při větším zatěžování motoru je vhodné zkrátit servisní interval výměny oleje o 30 %.

Samozřejmostí je používání kvalitních olejů doporučovaných výrobci.


Spouštění přeplňovaného motoru

Nezatěžujte ani neakcelerujte motor bezprostředně po spuštění.

Pokud je motor studený, ponechte ho před jízdou několik sekund běžet na volnoběh, aby se zajistilo dostatečné mazání turbodmychadla.

Poté plynulou jízdou, bez velkých nároků na výkon, ohřejte motor.


Vypnutí přeplňovaného motoru

Náhlé vypnutí rozpáleného motoru představuje pro turbodmychadlo ale i celý motor velké nebezpečí.

Po jízdě vysokou rychlostí nebo dlouhotrvající jízdě s velkým zatížením motoru se musí motor před vypnutím nechat několik sekund až minut volně běžet.

Doba volnoběhu závisí na zatížení vozidla: při normální jízdě není nutný, při strmém stoupání nebo rychlé jízdě nad 120 km/h nechte motor na volnoběh 1-2 minuty.

Za tuto dobu se turbodmychadlo před vypnutím motoru ochladí.

Proto pokud pojedete po dálnici vyšší rychlostí a chcete zastavit na odpočívadle, nechte motor běžet na volnoběh cca 2 minuty.

Výfukové plyny u vznětových motorů mohou dosahovat teploty kolem 950 stupňů, u zážehových kolem 1400 stupňů.

Turbodmychadlo bývá teplem zbarveno do oranžovožluta.

Pokud motor v tomto stavu vypnete, přestane se rotor turba otáčet a rozžhavené lopatky se vlivem gravitace začnou mírně deformovat.

Postupně se začne projevovat nevyváženost lopatek, která má vliv na zvětšování vůle v kluzném ložisku turba mazaném tlakovým olejem z motoru.

Následky těchto vůlí mohou vést k poškození turbodmychadla.